In-Italias nyhedsbrev

Vidste du, at...

Her sætter vi fokus på skik og brug på godt og ondt i Italien - tendenser og initiativer, som får dig til at trække på smilebåndet.

Italienerne vil være hos mor og far


Mor og far er de bedste i verden, eller også er italienerne bare meget komfortabelt anlagt. Eller måske er det noget helt andet, der er årsag til, at de unge italienere ikke er til at drive hjemmefra og væk fra mors kødgryder og vaskemaskine. Hele 56 procent af de 25 til 29-årige bor stadig hjemme hos mor og far, hvor det i Sverige kun gælder for fem procent af svenskerne.

Der er dog også en hel praktisk årsag til, at de unge italienere ikke flytter hjemmefra. Nemlig den, at det er svært at finde billige studieboliger og kollegiepladser, og når de unge flytter til at anden by for at studere, stuver de sig ofte sammen i lejligheder og gerne to på hvert værelse.

Økonomer har på det seneste advaret mod udviklingen med, at alt for mange bliver boende hjemme til en sen alder, for det betyder, at færre bliver gift, får børn og en selvstændig tilværelse med noget så basalt som et eget hjem. Så det skal der nu gøres noget ved. Store dele af statsbudgettet er derfor afsat til at hjælpe unge mennesker med at flytte hjemmefra. Det gøres blandt andet ved at opføre billigere boliger.
- Nu skal vi have de her store babyer hjemmefra, siger økonomiminister Tommaso Padoa-Schioppa.


De italienske togstationer skal være mere attraktive


Beskidte og røgfyldte stationer med affald i hjørner og cigaretskod ved bænkene er ved at være fortid i Italien. Nu skal stationerne være mere attraktive for både de ansatte og passagererne. De Italienske Statsbaner og den italienske sundhedsminister har for nylig underskrevet en aftale om et projekt, som hedder ”Stationer uden røg”, skriver La Nazione, som er den lokale avis i Firenze. Målet er at skabe et bedre indtryk af de ansatte, samt forbedre helbredet for både de ansatte og passagerer, der bruger de 82 største terminaler fordelt på 14 italienske regioner. Det svarer til 50 % af alle togpassagerer i Italien.
Projektet er en del af et overordnet mål, nemlig at skabe ”Rene stationer”, som skal gælde for 2300 stationer i hele Italien. Affald skal genanvendes, og der skal tænkes i bedre helbred og sundhed for passagerer og ansatte på stationerne.
Så kommer du som turist med tog, skal du være opmærksom på, at der nu kun er begrænset mulighed for at ryge på stationerne, og det er tæt på sporene og ved indgangene til stationerne. Man kan se det ved, at der er opstillet askebægre de steder, hvor der må ryges. Overholder man ikke de nye regler, venter der måske en bøde. De Italienske Statsbaner har nemlig intensiveret indsatsen over for dem, der ryger ulovligt.


Det er blevet svært at køre uden billet


Kender du det, at du skal med bussen, men det er umuligt at finde en Tabaccheria, hvor de sælger busbilletter? Og så tager du chancen og kører uden billet, for der kommer jo alligevel aldrig en kontrollør! Det skal man passe på med nu, i hvert fald i Rom, hvor en ny kampagne allerede har fået mange buspassagerer til at købe billet, skriver avisen Il Giornale. Kampagnen betyder, at der nu vil være en hel del kontrol i busserne, og her hjælper altså ingen kære mor, hvis man bliver taget uden billet. Her er bøden 50 euro ved betaling på stedet og 101 euro, hvis man først betaler senere. I kampagneperioden vil det også være muligt at finde kontrollører på udvalgte buslinier, som sælger billetter. Der er allerede udskrevet bøder for et samlet beløb på 11 millioner euro. Også i metroen er det blev svært at køre uden billet. Her er der brugt 10 millioner euro på at få bygget døre, der kun kan give adgang til metroen, når man har billet, og udgifterne er allerede tjent ind ved de mange bøder, der er udskrevet.
Til orientering koster en billet i Italien kun en tredjedel i forhold til gennemsnitsprisen på en bus- eller togbillet i de øvrige europæiske lande.


Der skal flere cykler på gaderne


Den 27. september var der bilfri dag i 40 italienske byer, og der skal fremover bruges flere midler på at promovere cyklen som transportmiddel i byerne, skriver avisen La Repubblica. Og inspireret af andre europæiske hovedstader, blandt andet København, er der afsat midler til et ”lej og del en cykel” projekt, således at man i de større italienske byer kan leje en cykel a la bycyklen i København.

Baggrunden for at holde en bilfri dag er et ønske om at ændre italienernes mentalitet og få dem til at vælge cyklen, når de skal på arbejde, og på den måde at reducere forureningen i byerne. Visse steder i Norditalien bliver cyklen brugt lige så meget som i Danmark. I den centrale del af Italien er der kun få, der bruger cyklen som transportmiddel og i Syditalien er det helt uhørt at cykle. Faktisk er det byerne i Emilia Romagna, som er allermest fremme, når det gælder brug af cyklen, men også regionerne Sydtyrol (Trentino), Veneto og Lombardiet følger godt med. I Bolzano bruger 28 procent cyklen. Torino er den by, som har investeret mest i cykelstier og fem procent af torineserne bruger dagligt cyklen. I Bologna er det syv procent. Fra i år bliver der investeret 90 millioner euro over den næste tre år til at udbygge cykelstierne, fordi hvis flere bruger cyklen, vil det være den mest enkle og hurtigste måde at reducere forureningen fra bilerne på.