In-Italias nyhedsbrev

Bliv klogere på Italien: Italienske feriebobler

Vi går og ser frem til ferien det meste af året, og når vi endelig kommer af sted, går tiden så uendeligt hurtigt. Hjemme igen i hverdagens trummerum kan man ind i mellem dagdrømme sig tilbage til den perfekte strand med turkisblåt hav eller den lille restaurant med feriens sprødeste pizza, og sådan bliver løsrevne oplevelser til perfekte ferieminder, der virker som balsam for sjælen. For vi ved, at der kommer en ny ferie og helt sikkert en ny rejse til det skønne Italien.

Af Bettina Vaupel, In-Italia

De bedste ferieminder har vi fra oplevelser, hvor alt gik op i en højere enhed og gav os lyst til at sætte tiden i stå. Her er nogle eksempler, som måske også vil få jer læsere til at huske nogle af de mest gyldne øjeblikke fra en dejlig ferie.

Vandmelon i Taormina

Dagen havde været lang og varm med både strand og sightseeing i Taormina. Da mørket begyndte at falde på, fandt vi en restaurant i en lille kroget gade, hvor vi var så heldige at få det sidste ledige bord. Efter nogle forskellige antipasti og nogle hovedretter, som ikke satte sig de store spor i hukommelsen, sluttede vi af med fire gigantiske stykker iskold vandmelon. Det lyder måske ikke af noget særligt, men melonens sødme og saftighed, den kølige læskende smag efter en lang dag i solen og den søde tjener-piges smil fik spontant børnene til at digte en vandmelon-sang, som stadig synges den dag i dag, hver eneste gang, der er vandmelon på bordet.

Jazz hos købmanden i Venedig

Venedig i februar kan være diset, grå og måske lidt dyster. Alt det grå og dystre forsvandt fuldstændig, da min mand og jeg tumlede ind af døren i en lille købmandsbutik en dag, hvor vi havde forvildet os ind i de små gader og havde krydset så mange broer og små piazza’er, at jeg var begyndt at tvivle på, at vi kunne finde tilbage til hotellet igen. Butikken var proppet med ting og sager på den helt rigtige måde, og det lille lokale var fyldt af tonerne af jazz. Kvinden bag disken smilede lidt undskyldende og forklarede, at hun blev så glad af at høre jazz - det mindede hende om hendes vilde ungdom! På vejen hjem købte vi den selvsamme CD med Ben Webster og mindes stadig en tåget dag i Venedig, hver gang vi hører den.

Kampen om en plads på den lokale restaurant i Chiavari

Hvor skal man spise i Chiavari? ”Da Vittorio, naturligvis”, svarede den venlige receptionist på hotellet. Vi gik direkte derhen - kun for at få den skuffende besked, at selv om klokken ikke var mere end 19, kunne vi ikke forvente at få et bord samme aften. Vi kunne heller ikke få lov at reservere et bord til næste dag, for den slags arbejder de ikke med på Vittorios restaurant. Næste dag kom vi, kloge af skade, allerede kl. 18.45. Desværre uden held, for alt var optaget allerede. Tredje aften gik vi hjemmefra allerede kl. 18 og var hos Vittorio kl. 18.10. Store smil, store armbevægelser, og snart var vi bænket ved et fint bord til otte, fik bestilt både mad og drikkevarer og inden maden kom på bordet, var der igen fyldt helt op ved samtlige borde omkring os. Maden og vinen var skøn, betjeningen venlig og kvik og vores smil var store, imens vi nød udsigten til stjernehimlen og Chiavaris smukke gamle bygninger.

Solnedgang over Piemontes vinmarker

Piemonte i juli er vinmarker og atter vinmarker. Den bedste måde at nyde dem på var for mig en lun sommeraften på græsplænen foran en simpel agriturismo. Da vi ankom, var der allerede så mange gæster, at terrassen var blevet for lille, og værten var derfor begyndt at dække op med ekstra borde og stole på græsplænen. Imens den ene ret efter den anden kom på bordet, serveret af værten og hans to døtre og tilberedt i køkkenet af mamma selv, nød vi udsigten over de bløde bakker med vinmarker, så langt øjet rakte.

Da solen begyndte at gå ned, og himlen over os skiftede farve til midnatsblå iblandet guld, rød og orange, følte vi os som de heldigste kartofler i hele verden, og det fejrede vi med endnu et glas af den lokale vin.

Minder er dejlige at tage frem og støve af en gang imellem. Man bliver så glad af at huske på alle de sjove, smukke, romantiske og måske besværlige stunder, man har haft på sine rejser. Det er som om, vores hukommelse skærpes en smule, når tingene foregår i ukendte rammer, og minderne står stærke og klare for os. Hos In-Italia hjælper vi gerne med at arrangere det praktiske, så I får de optimale rammer for jeres ferie, men de sjove oplevelser og de gode minder finder I selv under jeres ophold i det mangfoldige støvleland.