Kundeservice

Praktiske oplysninger

Velkommen til vores side med generel information (FAQ = Frequently Asked Questions) om flyrejser med In-Italia. Her finder du de hyppigst stillede spørgsmål og praktisk information om din rejse med fly til Italien.

Ofte stillede spørgsmål om:

 

Afbestilling

Når du har bestilt en flybillet sammen med dit ophold og evt. billeje kan flybilletten IKKE afbestilles.

Assistance i lufthavnen

Ønsker du assistance i lufthavnen, bedes du kontakte os, så vi kan give flyselskab og/eller lufthavnen besked.

Bagageregler / håndbagage / ekstra bagage / specialbagage

For bagageregler – herunder vægt og tilladte mål på både håndbagage og indchecket bagage henviser vi til flyselskabets hjemmeside. Her finder du også information om håndbagage, ekstra bagage og specialbagage.

Bemærk at du ved bestilling af en rejse inkl. fly altid kan se, om bagagen er inkluderet, eller skal tilkøbes hos det enkelte flyselskab. Såfremt In-Italia skal foretage bestilling af indchecket bagage, ekstra bagage eller specialbagage pålægges der et servicegebyr jf. vores betingelser. Husk at dobbelttjekke om du har indchecket bagage, så du ikke evt. skal betale ekstra dyrt for det, når du står i lufthavnen!

Børnestol / klapvogn / barnevogn

Du kan godt medbringe børnestol, klapvogn eller barnevogn på din flyrejse og de skal indcheckes som stor bagage (odd size). Afhængigt af hvilket flyselskab du skal rejse med, skal du betale en serviceafgift for at indchecke din børnestol, klapvogn eller barnevogn.

Børnepriser / børnerabatter

De fleste flyselskaber giver børnerabatter og for specifik information om dette, henviser vi til flyselskabets hjemmeside. Når du bestiller en rejse med In-Italia inkl. fly, og du har indtastet alderen på dine børn, vil børnerabatter altid være fratrukket den pris, du ser i søgemaskinen.

Check-in i lufthavnen

Check-in i lufthavnen er afhængig af, hvilket flyselskab du skal flyve med til din destination. Du kan i de fleste tilfælde checke ind ved skranken i lufthavnen, når du afleverer din bagage. Her skal du blot fremvise dit pas, og du vil så få udleveret dit boardingpas. Afhængigt af hvilket flyselskab du skal flyve med, vil flyselskabet i visse tilfælde sende flybilletten direkte til din mail. Det kan også være, at du har lavet et online check-in hjemmefra, hvor du selv har printet din billet. Du kan i de fleste tilfælde også bruge automaterne i lufthavnen. Her skal du bruge det referencenummer der står under "Flyrejse" i den booking-reference, du har modtaget ved bestilling af din rejse. I ganske få tilfælde, vil In-Italia sende din flybillet til din mail.

Flybilletten

Om du modtager en flybillet er afhængig af, hvilket flyselskab du skal flyve med. I dag er det ikke alle flyselskaber, som sender flybilletterne videre ved bestilling, så din flybillet vil altid være knyttet til den booking-reference du har modtaget ved bestilling af din rejse. Her finder du under "Flyrejse" din reference (GDS) til flyrejsen. Denne kan du bruge til at logge ind på flyselskabets hjemmeside og foretage online check-in eller printe din flybillet.

Kan du ikke foretage online check-in, kan du finde din bookingreference/PNR hos Travelport eller Amadeus, som er globale flyreservationssystemer, som In-Italia samarbejder med. Du skal bruge ét af de to referencenumre som står under "Flyrejse" på din In-Italia booking-reference:

Flyselskabets ansvar / kompensation

For rejser til udlandet gælder Warsawa-konventionens erstatningsregler i udgangspunktet for alle luftfartsselskaber der er involveret i din rejse. For luftfartsselskaber der er registreret i et EU land, gælder forordning 261/2004 om passagerrettigheder. Eventuelle krav om kompensation i henhold til denne forordning skal stilles direkte til luftfartsselskabet og ikke In-Italia. For yderligere information om flypassagerers rettigheder og spørgsmål om kompensation henviser vi til Trafik- og byggestyrelsen på www.flypassager.dk eller Forburger Europa www.forbrugereuropa.dk

Flytider og forsinkelser

Dine flytider vil fremgå ved bestilling af rejsen og efterfølgende af den bookingreference, du har modtaget ved bestilling. In-Italia informerer ikke om eventuelle flyforsinkelser og ændring af flytider. Vi opfordrer dig til at holde dig orienteret på flyselskabets hjemmeside i forbindelse med afrejse og på hjemrejselufthavnens hjemmeside. Alle flytider er lokale.

Forplejning ombord

Der vil ikke være forplejning ombord på flyet medmindre andet fremgår på flyselskabets hjemmeside. Ønsker du at In-Italia skal tilkøbe evt. forplejning ombord til dig, pålægges dette et servicegebyr jf. vores betingelser. På visse flyrejser vil forplejningen ombord være inkluderet. Informationer om dette findes på flyselskabets hjemmeside.

Forsinket, mistet eller ødelagt bagage

Har du mistet din bagage, er den ødeligt, eller er den forsinket, bedes du straks udfylde en PIR rapport i lufthavnen (Property Irregularity Report). Det skal du gøre INDEN du forlader bagageområdet. Du skal kontakte flyselskabet eller den pågældende handlingagent i lufthavnen og få nødvendig dokumentation ifølge flyselskabets regler. For erstatning for forsinket, mistet eller ødelagt bagage bedes du kontakte dit forsikringsselskab for yderligere information.

Graviditet og flyvning

Flyselskaber har forskellige regler for, hvornår du må flyve, hvis du er gravid. Vi henviser til hjemmesiden for det pågældende flyselskab samt anbefalinger fra din egen læge.

Handicapassistance

Har du brug for assistance grundet et handicap, kan dette bestilles ved ankomst til lufthavnen. Ansvaret for assistering af rejsende med handicap hører under den enkelte lufthavn i henhold til EU-forordningen. For mere information om handicapassistence henviser vi til afrejse- og ankomstlufthavnenes hjemmesider.

Kuffertmærkning

In-Italia tilsender ikke kuffertmærker, men vi opfordrer dig til at have en mærkat med navn og adresse på din kuffert.

Mellemlanding / flyskift

Når du bestiller en pakkerejse med fly hos In-Italia kan du også vælge en flyrejse med mellemlanding/flyskift. I disse tilfælde er tiden som er sat af til mellemlandingen/flyskiftet indkalkuleret således, at det er muligt for dig at nå fra det ene fly til det andet i den lufthavn, hvor du har din mellemlanding/flyskift. Din indcheckede bagage vil også altid blive viderebefordret af flyselskabet/handlingselskabet således, at du modtager den i din ankomstlufthavn.

Mødetid i lufthavnen

Vi anbefaler at du er i lufthavnen senest 2 timer før take-off ved rejser inden for Europa og 3 timer ved oversøiske rejser.

Navneændring / fejl i navn, køn eller titulering

Kontrollér venligst alle flydokumenter straks efter modtagelsen. Det navn, som du opgiver til In-Italia, skal svare til det eksakte navn i dit pas. Ligeledes skal navnene i dit pas være i overensstemmelse med de navne, som du er registreret med i Det Centrale Personregister (CPR-registret). Skal du have foretaget en navneændring, eller har du ved en fejl skrevet et navn, køn eller titel forkert ved bestilling, henviser vi til flyselskabet. Bemærk at visse flyselskaber opkræver et gebyr ved navneændring. Bemærk at såfremt In-Italia skal undersøge og foretage en ændring af navn, køn eller titel vil dette være behæftet med omkostninger der kan beløbe sig fra DKK 495,- pr. billet og helt op til prisen på en ny flybillet + administrationsomkostninger.

Ombooking / ændringer

Når du har bestilit din flybillet kan den ikke uden videre ændres. Ønsker du at In-Italia undersøger mulighederne for ændringer af datoer, navn m.m. beregner In-Italia et servicegebyr på mindst DKK 495,- pr. ændring. Eventuelle ekstra gebyrer og omkostninger i forbindelse med ombooking/ændringer samt evt. prisstigninger skal du selv afholde. Bemærk, at mange flyselskaber ikke accepterer navne- og datoændringer på flybilletter. For regler om ændringer henviser vi til flyselskabets egen hjemmeside.

Online check-in

Visse selskaber tilbyder eller kræver online check-in. Vi henviser til flyselskabets hjemmeside vedrørende regler for online check-in.

Pas og visum

Det er på dit eget ansvar, at pas, visum, udrejse og vaccinationspapirer er i gyldig stand. Derfor skal du inden afrejse selv orientere dig vedrørende regler for pas og visum på din destination og eventuelle transitlande (f.eks. ved mellemlanding). For pas og visumregler henviser vi til udenrigsministeriets hjemmeside.

Pladsreservation

Du kan ikke foretage pladsreservation ved online bestilling af din rejse hos In-Italia. Hos visse flyselskaber kan pladsreservation foretages efter bestilling. Dette vil fremgå ved onlinebestilling af rejsen. Du skal selv foretage pladsreservationen på flyselskabets hjemmeside. Hertil skal du bruge det referencenummer, der fremgår under "Flyrejse" på din bookingreference. Skal In-Italia foretage pladsreservation på dine vegne, vil der blive pålagt et servicegebyr jf. vores betingelser.

Taxfree

På flyvninger indenfor EU sælges der ikke toldfri varer. Dog tilbyder visse flyselskaber stadig køb af varer ombord. Vi henviser til flyselskabets hjemmeside for kataloger og udvalg for varer, der kan købes ombord.

Ødelagt bagage

Hvis din bagage er ødelagt skal dette omgående meldes, og der skal udfyldes en PIR (Property irregularity report) rapport i lufthavnen. Det skal du gøre inden du forlader området ved bagageudleveringen. Bemærk at du skal kunne fremvise PIR rapporten i original form sammen med dit bagage-tag. For erstatningskrav henviser vi til flyselskabets regler. Din egen rejseforsikring dækker også i visse tilfælde ødelagt bagage.