Kundeservice

Praktiske oplysninger

FAQ: Ofte stillede spørgsmål til rejsen til Italien

Velkommen til vores side med generel information om rejser til Italien med In-Italia (FAQ = Frequently Asked Questions).

Her kan du finde svar på de hyppigst stillede spørgsmål, der opstår før, under og efter en rejse. For flyrejser, billeje, boligformer og lokaltransport har vi lavet særskilte FAQ.

Læs FAQ om flyrejser her

Læs FAQ om billeje her

Læs FAQ om transfer her

Læs FAQ om boligformer her

Læs FAQ om lokaltransport her

Læs FAQ tjekliste til din rejse her

Generel information

 

Afbestilling

Hvis du har bestilt et hotel eller en feriebolig, er det ofte muligt at afbestille opholdet og få pengene retur. Afbestillingsreglerne fremgår under hvert hotel/ferielejlighed/villa, når du har fundet priserne. De står med grønt under punktet "Gratis annullering", hvis du holder musen over. Hvis det ikke er muligt at annullere gratis, vil der stå "Ikke refunderbart" det samme sted. Står der "Ikke refunderbart" kan opholdet ikke afbestilles gratis, og evt. indbetalt depositum og/eller slutbetaling refunderes ikke ved annullering. Dine afbestilingsbetingelser står også i den bekræftelse på din booking, som du modtager efter bestilling. Bemærk, at pakkerejser med fly, dvs. rejser inkl. ophold + fly eller ophold + fly + billeje IKKE kan refunderes, og skal forudbetales, enten ved betaling af et depositum eller ved fuld betaling. Læs mere om afbestilling i vores betingelser her.

Aircondition

Der kan blive ganske varmt i Italien om sommeren. For nogle vil aircondition derfor være en kærkommen service. Det vil altid fremgår under punktet "Faciliteter", om der er aircondition på det enkelte sted. Du kan vælge at søge på steder med aircondition ved at bruge filtreringsmulighederne på vores hjemmeside. Evt. betaling for brug af aircondition, vil fremgå under punktet "Faciliteter". Nogle steder er det kun tilladt at bruge aircondition i visse perioder af sæsonen - typisk om sommeren. Der kan også være steder, hvor det kun er tilladt at bruge aircondition på visse tisdpunkter af døgnet - oftest de varmeste timer, og visse steder styres aircondition fra centralt hold. På ekstra varme dage kan du opleve, at der kommer støj fra airconditionanlægget. Vær gerne opmærksom på, at en et airconditionanlæg ikke kan forventes at kunne køle ned til 18 grader, hvis der er 40 grader udenfor. Dette kan få anlægget til at bryde sammen pga. overbelastning. 

Allergi

Har du allergier, som du mener vi og/eller dine værter skal være opmærksomme på, beder vi dig om at informere os så hurtigt som muligt. Som udgangspunkt er alle hotelværelser røgfrie med mindre andet er anført. Allergikere bør dog være opmærksomme på, at vi ikke kan garantere, at der aldrig har været røget på værelset. Det samme gør sig gældende ved kæledyr. Selvom kæledyr ikke er tilladt et givent sted, kan vi ikke garantere, at der aldrig har været dyr på værelset. Er fødevareallergiker og har valgt en ferie med inkluderede måltider, er det også en god idé at informere os på forhånd.

Afbestillingsforsikring

Når du bestiller en rejse hos In-Italia, har du mulighed for at tegne en sygeafbestillingsforsikring via Gouda rejseforsikring. En sygeafbestillingsforsikring koster 6 % af rejsens samlede pris. En sygeafbestillingsforsikring kan ikke annulleres, når den først er bestilt. Det gælder også, hvis du har valgt et sted med gratis afbestilling.

Attraktioner og seværdigheder

Ud over et stort kendskab til de overnatningssteder vi samarbejder med, har vi også et stort kendskab til Italien som rejseland. Derfor har vi valgt at skrive om attraktioner og seværdigheder på rigtig mange af vore rejsemål . Under mange af vore overnatningssteder finder du derfor et punkt, som hedder "Udflugter". Her vil du kunne se vores anbefalinger til attraktioner og seværdigheder ferieboligens nærområde. Du kan også få rejseinspiration på vores blog. Her skriver vi også om attraktioner og seværdigheder i hele Italien, samt meget meget andet. Besøg bloggen her.

Barneseng

Skal du have børnene med på ferie, har du måske brug for en barne- eller babyseng, alt afhængig af, hvor gamle de er. Under det enkelte overnatningssted vil der stå, om det er muligt at leje en barneseng, og om der er ekstraomkostninger i den forbindelse. Priserne finder du på det enkelte overnatningssted under punktet "Rabatter, tillæg og gebyrer".

Bestilling af rejse

Hos In-Italia kan du bestille din rejse på 3 forskellige måder: 

  • Kun ophold 
  • Fly + ophold 
  • Fly + ophold + billeje

Der er forskel på, om du udelukkende bestiller ophold eller om du bestiller ophold samt fly og evt. lejebil, for så er der tale om en såkaldt "pakkerejse". Læs mere om bestilling af rejser hos In-Italia her.

Betaling

Hos In-Italia betaler du din rejse online via en sikker og krypteret betalingsløsning leveret af NETS og DIBS. Ved onlinebetaling kan du blandt andet benytte Dankort, VISA Dankort, MobilePay, American Express, Diners Club og Mastercard. 

Læs om betalingsbetingelser for "Kun ophold".

Læs om betalingsbetingelser for pakkerejser.

Betaling på rejsemålet

Der kan være tillæg, som skal betales på rejsemålet. Hvis der er ekstraudgifter i forbindelse med dit ophold, vil det fremgå af dit opholdsbevis. Ekstraudgifter (ex. sikkerhedsdepositum, slutrengøring, håndklæder, aircondition m.m.) vil ligeledes fremgå under det enkelte overnatningssted på vores hjemmeside. Se under punktet "Rabatter, tillæg og gebyrer". I forbindelse med de tillæg du selv skal afholde, henviser vi til vores betingelser og den prisliste du har modtaget på dit opholdsbevis. Turistskatter skal altid betales på rejsemålet. Du skal også være opmærksom på, at nogle tillæg skal betales i kontanter.

Billet/booking-reference/afrejsemateriale

Når du har bestilt en rejse hos In-Italia, modtager du en mail med alle vigtige informationer samt vedhæftede rejsedokumenter. Dem skal du læse grundigt igennem, og medbringe på din ferie, da det er din billet/voucher for alle de købte ydelser. Har du bestilt en pakkerejse dvs. ophold + fly eller ophold + fly+ billeje, vil du modtage en flybillet fra In-Italia og en billejevoucher fra vores samarbejdspartner Auto Europe. Dine referencenumre til ophold, fly og billeje vil også altid fremgå af den mail du modtager ved bestilling. Vi sender normalt ikke printede mails, billetter, opholdsbeviser o.a. med posten. Ønsker du alligevel denne service, vil der blive opkræve et gebyr for porto og service på DKK 99,- pr. udsending af printede dokumenter med post.

Børn og spædbørn - rabatter

Alderen på spædbørn er 0 år til 2 år. Børn er som udgangspunkt mellem 2 og 11 år inkl. Alle børnerabatter på hoteller og fly vil automatisk blive medregnet i de priser, som du kan se på hjemmesiden, når du har foretaget en søgning.

Depositum

Læs i vores betingelser om depositum ved bestilling af kun ophold her.

Læs i vores betingelser om depositum ved bestilling af en pakkerejse her.

Drikkepenge

På mange restauranter i Italien skal du betale et mindre obligatorisk tillæg, som hedder pane e coperto. Det dækker over brød + bordopdækning, og det betales også, selv om du ikke spiser brød. Der findes ingen faste regler om drikkepenge i Italien, men det bliver altid værdsat, hvis du lægger et mindre beløb til tjeneren (ca. 10% eller 1-2 euro pr. person), såfremt du har modtaget en god betjening.

Ekstra opredning

En ekstra opredning foretages ofte i en transportabel seng, som ikke kan sammenlignes med en almindelig seng. Ekstra opredninger egner sig bedst til børn.

Ekstra betaling på feriestedet

Turistskatter betales altid lokalt og opkræves ofte i kontanter. Af andre gebyrer og tillæg som evt. skal betales på feriestedet kan nævnes leje af sengetøj, håndklæder, WIFI, kæledyr, parkering, slutrengøring m.m. Ekstra betalinger der skal foretages på dit overnatningssted, vil  fremgå af opholdsbeviset og hjemmesiden, såfremt In-Italia er informeret herom af ejerne.

Faciliteter på stedet

På hjemmesiden under de enkelte overnatningssteder kan du altid se hvilke faciliteter stedet råder, over ved at klikke på faneblabet "Faciliteter".

Fejl og mangler

Oplever du fejl eller mangler i forbindelse med din rejse, som ikke umiddelbart kan afhjælpes ved henvendelse i receptionen, skal du straks kontakte In-Italia på mail eller telefon, så vi har mulighed for at hjælpe dig. Kontaktoplysninger til In-Italia finder du på de dokumenter du modtager ved bestilling, og som du skal medbringe på din rejse. Såfremt In-Italia ikke straks gøres opmærksom på fejl eller mangler, bortfalder retten til reklamationer og eventuel kompensation.

Ferieformer

Hos In-Italia kan du vælge mellem en lang række ferieformer. Du kan vælge mellem den traditionelle solferie, ferie på landet på en italiensk agriturismo, storbyferie i Italien, romantisk ferie og mange flere. Læs mere om ferieformer her.

Forlængelse af rejsen

Hvis du har bestilt ophold uden fly, men fortryder periode eller længde, kan det ofte godt lade sig gøre at forlænge eller afkorte ferien. For at få afklaret mulighederne, bedes du henvende dig til os skriftligt på info@in-italia.dk. Har du bestilt en pakkerejse med fly + hotel eller fly + hotel + billeje, så kan rejsen kun i enkelte tilfælde forlænges eller afkortes da flybilletter ikke kan refunderes. Datoer på flybilletter kan derfor ikke ændres, uden at der skal betales et gebyr. Det er flyselskaberne selv, der fastsætter disse gebyrer. Ønsker du at In-Italia foretager ændringer og genudstedelser af en flybillet, pålægges dette gebyr altid et servicegebyr på min. DKK 495,- pr. billet. Evt. prisstigninger på flybilletten ift. de ændringer du ønsker foretaget, skal du selv afholde. 

Forplejning på feriestedet

De enkelte overnatningssteder tilbyder som oftest forskellige former for forplejning. Hvis du ikke har valgt at bo i lejlighed, vil du normalt kunne bestille ophold med morgenmad, halvpension, helpension eller All inclusive. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilken forplejning der indgår i den rejse du har bestilt. Prisen for tilkøb af forplejning kan du se på hjemmesiden og den vil normalt fremgå af værelsesprisen. Her fremgår det hvilken type forplejning du kan vælge, samt pris og merpriser for evt. opgradering af forplejning.

Forsikringer

Vi anbefaler altid, at du tegner både en sygeafbestillingsforsikring samt en rejseforsiking, så du er dækket ind, hvis uheldet skulle være ude. In-Italia samarbejder med Gouda Rejseforsikring om både sygeafbestillingsforsikring og rejseforsikring. Vi anbefaler dig også at du medbringer det blå EU-sygesikringskort på din rejse.

Gavekort

Ønsker du at bestille et gavekort hos In-Italia, beder vi dig om at kontakte os telefonisk eller pr. mail. Vi skal bruge oplysninger om det beløb gavekortet skal lyde på, samt hvem det skal udstedes til. Gavekort fra In-Italia har en gyldighedsperiode på 2 år fra udstedeslesdatoen. Et gavekort kan ikke ombyttes til kontanter, men kan benyttes som hel eller delvis betaling af en rejse.

Glemte sager

Har du glemt en genstand på dit overnatningssted hjælper vi dig gerne med at undersøge, om genstanden er fundet (mod et administrationsgebyr på kr. 450). Eventuelle omkostninger i forbindelse med transport af glemte genstande afholder du selv. Har du glemt en genstand i flyet eller lejebilen, bedes du kontakte flyselskabet eller biludlejeren direkte. 

Handicapvenligt

Har du særlige behov, bedes du kontakte os pr. mail på info@in-italia.dk eller på telefon 33 15 13 13.

Helligdage

I Italien er skærtorsdag, langfredag, og juleaftens dag ganske almindelige arbejdsdage. Til gengæld holder Italienerne så fri på andre dage f.eks. 15. august (Mariæ Himmelfart), 25 april (Italiens befrielse), 1. maj (arbejdernes kampdag), 2. juni (Republikkens dag) osv. Rundt om i Italien er der også lokale helligdage, hvor man f.eks. fejrer byens skytshelgen. Endelig skal det nævnes, at søndag er helligdag i Italien, hvorfor mange butikker generelt har lukket.

Italienerne

For god ordens skyld vil vi understrege, at almindelig adfærd i Italien er meget, meget anderledes end i Nordeuropa. Dette kunne være (og er) emnet for mange tykke bøger. Vi vil blot indskærpe, at du altid kommer længst med det gode, både i Italien og alle andre steder. Er du utilfreds med noget, bør du i første omgang forsøge dig med en rolig og afdæmpet henvendelse. Du skal ikke lade dig forlede af forestillingen om de følelsesladede italienere og deres store armbevægelser og begynde at råbe højt og slå i bordet, det kommer der sjældent noget godt ud af. Til gengæld vil især ældre mennesker sætte stor pris på, at du hilser høfligt, når I møder hinanden på gaden i de mindre byer.

Italiensk for begyndere

Det vil altid blive positivt modtaget, hvis du prøver dig frem på det lokale sprog i Italien. Ja sommetider kan det faktisk være nødvendigt, da mange italienere ikke er så velbevandrede ud i fremmedsprog. Derfor har vi lavet en lille italiensk parlør, som giver dig nogle af de mest almindelige gloser. Hent din egen italienske parlør her.

Klassifikation af hoteller og ferieboliger

Vi har valgt at klassificere ferieboligerne i vores on-line katalog, således at du nemt kan få et indtryk af, hvad du kan forvente med hensyn til standard og faciliteter. Vores klassificering følger ikke nødvendigvis den officielle. Læs mere om In-Italias klassifikation af ferieboliger.

Kreditkort

I Italien kan der normalt hæves penge i hæveautomater mellem kl. 08:00 og 24:00. Hæveautomater findes i næsten hver eneste by. Det skal ikke tages for givet, at alle vore samarbejdspartnere, restauranter, butikker m.m. accepterer betaling med kreditkort. Sørg derfor altid for at have 100 € på dig, for alle tilfældes skyld. Vær opmærksom på, at du mange steder skal betale depositum med kontanter ved ankomst .

Kontakt

Du kan kontakte In-Italia telefonisk på 33 15 13 13, mail på info@in-italia.dk eller via vores supportchat, som følger telefonåbningstiderne. Besøg på kontoret modtages kun efter aftale. Se også vores kontaktoplysninger her.

Kæledyr

Ved bestilling af en rejse er det gæstens pligt at angive størrelse, alder, vægt og race på kæledyret. Kæledyr accepteres generelt, men ejeren af ferieboligen kan vælge at afvise et kæledyr. Derfor skal du altid sørge for at at have forhåndsgodkendt et kæledyr. Kontakt os for mere info. Hvalpe er som regel ikke velkomne da de kan ødelægge møbler og store hunde er heller ej velkomne de fleste steder.

Vi skandinaver betragter vores kæledyr som en del af familien, og hvor vi til tider har dem sovende inden døre og sågar nogle gange i vores senge, så har de fleste Italienere deres hunde udendørs næsten døgnet rundt. I Italien er det et lovkrav, at du samler efterladenskaber op efter dit dyr, og det er påkrævet, at alle hunde over 30 cm holdes i snor på alle offentlige steder. Overholdes dette ikke, risikerer du at få en bøde. Nogle steder er det påbudt, at hunde har mundkurv på, som eksempelvis i toge og på færger. Har du flere end to kæledyr med i bilen, er det lovpligtigt, at de er fastspændt med snor eller er i et særligt hundebur. Når du planlægger din rejse til Italien og vil medbringe familiens kæledyr, skal du altid huske at medbringe et dyrepas, og lade dit kæledyr vaccinere for den obligatoriske rabiesvaccination senest 21 dage før indrejsen. Herudover skal alle dyr være øremærket eller have id-chip. Lad aldrig dit kæledyr være alene i bilen om sommeren på grund af fare for hedeslag. Medbring ikke dit kæledyr i butikker, på restauranter og strande. På nogle strande er kæledyr tilladt, men skal holdes i snor. Det er absolut ikke tilladt, at dit kæledyr bader i swimmingpoolen, ligger i møblerne på udlejningsboliger og går rundt på udlejningsstedet uden snor.

Miljøzoner i Italien

Læs mere om Miljøzoner her.

I Italien har mange byer indført restriktioner og indkørselsforbud i de historiske bykerner. Dette har man gjort for at mindske miljøbelastningen i tæt befolkede og bevaringsværdige områder, samt for at skabe bedre forhold for fodgængere. Tiltaget betyder, at kun beboere og folk med særlig tilladelse må færdes i zonerne i bil. Skiltet er firkantet og hvidt med teksten ’Zona Traffico Limitato – ZTL’ og en rød cirkel. Indkørselsforbuddet er sat op ved zonens begyndelse og ved byens indfaldsveje, hvor afstanden til zonen er angivet. Forbuddet er som regel tidsbestemt og kan variere fra by til by. Undgå altid at køre ind i miljøzonerne, da du kan risikere, at fotoceller affotograferer din nummerplade og at myndighederne efterfølgende sender dig en uventet bøde på din hjemadresse. Er du på ferie i lejebil, vil du også blive opkrævet et gebyr fra biludlejningsselskabet for at oplyse din hjemadresse til myndighederne.

Læs mere om Miljøzoner her.

Nyttige links

Se en liste med nyttige links såsom 112, offentlig transport, flyselskaber der flyver til Italien, vejret og meget meget mere her.

Opvarmning

Den italienske lovgivning sætter meget præcise grænser for, hvornår det er tilladt at varme sit hjem op(!). På visse tider af året er det således behæftet med bødestraf, at opvarme såvel private hjem og lejligheder i udlejningsejendomme. De konkrete datoer fastlægges lokalt, da vinteren som bekendt slipper taget på forskellige tider på Sicilien og i Sydtyrol, og i særligt kolde forår/efterårsmåneder kan der gives dispensation.

Overdragelse af rejse

Ønsker du at overdrage din rejse til en anden person, bedes du kontakte os. Har du kun bestilt ophold pålægges en overdragelse et servicegebyr på DKK 295,- pr. person på ikke refundérbare ophold, såfremt opholdsstedet accepterer en navneændring. Ønsker du at foretage navneændring på et ophold med gratis afbestilling opkræves der ikke servicegebyer så længe anmodningen om ændringen er foretaget inden perioden om gratis afbestilling udløber. 

Har du bestilt en pakkerejse pålægges overdragelse af rejsen et servicegebyr på DKK 495,- pr. person såfremt flyselskabet og/eller hotellet accepterer en overdragelse. Eventuelle ekstra gebyrer og omkostninger på ændringer af navn på flybillet og prisstigninger på flybillet, skal du selv afholde. Bemærk, at mange flyselskaber ikke accepterer navneændringer på flybilletter. For regler om navneændringer henviser vi til flyselskabets egen hjemmeside.

Parkering på feriestedet

Er du på kør-selv ferie, eller har du lejet en bil på din rejse til Italien, er det naturligvis vigtigt, at du har mulighed for at parkere bilen. Såfremt hotellet eller ferielejligheden råder over parkering, vil det fremgå af beskrivelsen og/eller faciliter. Bemærk at der visse steder opkræves et gebyr for parkering, som skal betales på stedet. Parkeringspladsen kan i visse tilfælde også være placeret et stykke fra hotellet/ferielejligheden. Er dette tilfældet vil det fremgå af beskrivelsen. De fleste hoteller uden for de større byer, har ofte en parkeringsplads, som gæsterne kan benytte sig frit af. Til gengæld er det sjældent at byhoteller kan tilbyde parkering. Hvis dette er tilfældet, har de dog som oftest en aftale med et nærliggende parkeringshus/privat garage, som hotellets gæster kan benytte mod betaling. Du skal derfor regne med, at skulle betale for parkering i forbindelse med et hotelophold.

Parkeringsbilletter til offentlige parkeringspladser køber du enten i automater, som du kender hjemmefra eller hos nærmeste Tabacchi (forhandler af cigaretter, aviser, frimærker etc.). Blå parkeringsbåse signalerer, at der er tale om betalingsbåse, hvide parkeringsbåse signalerer, at du kan parkere gratis, mens det er forbudt at parkere i gule parkeringsbåse, som kun er til de lokale beboere. Tjek dog altid, om der er skilte, der oplyser andet. Vi vil anbefale alle, der skal til storbyerne, at parkere uden for byen og tage offentlige transportmidler det sidste stykke. Udover at det i nogle byer er ulovligt at køre ind i centrum (læs også om miljøzoner i denne FAQ), kan trafikken i byerne nemlig ofte komme bag på os danskere, da den foregår i et væsentlig mere hektisk og uoverskueligt tempo end vi er vant til.

Pas og vigtige dokumenter

Du skal sørge for at medbringe dit pas på rejsen til Italien og sikre dig at dit pas er gyldigt i hele den periode hvor du rejser. 

Pool

Mange af de overnatningssteder, som du kan booke hos In-Italia har en swimmingpool. Det vil fremgå klart af beskrivelsen og under faciliteter, om stedet har en pool. Generelt er brug af badehætte obligatorisk i swimmingpools i Italien. De fleste steder er der faste åbningstider, og du skal ikke tage det for givet, at bassinet kan benyttes efter klokken 19.00-20.00. Midt på dagen, i siestaen, lukkes bassinet også mange steder, da larmen herfra skønnes at kunne genere andre gæsters middagslur. Desuden er åbning af udendørsbassiner uløseligt forbundet med vejrsituationen, og et koldt forår kan betyde, at de først åbner uger senere end normalt. Alle swimmingpools er dog normalt åbne i mellem- og højsæsonen, dvs. fra starten af juni til midt i september. En del steder tæt ved kysten har valgt at have havvand i deres swimmingpool.

Private udeområder

Fransk balkon: En fransk balkon er en indadgående dør ud mod det fri, som er dækket med rækværk. Man kan ikke gå ud på en fransk balkon.

Balkon: Et udeområde, som enten går ud fra bygningen, er en del af en svalegang eller er indbygget. En balkon vil typisk være til to personer og er ofte, men ikke altid, møbleret. Hvis den er møbleret, vil man typisk finde to stole og somme tider et cafébord, hvis pladsen tillader det. Der er efter vores opfattelse ikke forskel på altan og balkon.

Terrasse: En terrasse er større end en balkon. Det er et udeareal, som ofte er møbleret med havebord og som ofte ligger i tilslutning til en bygning. På trods af, at de fleste terrasser ligger i stueplan, er der mange eksempler på højtbeliggende terrasser både i nyere og ældre ejendomme, alt efter den arkitektoniske udformning og terrænets skråning. En terrasse kan også være enten en pergola (terrasse overdækket med skyggegivende klatreplanter), loggia (åbent, overdækket areal, ofte hvælvet), veranda (åben eller lukket overdækket udbygning) eller pavillon (teltlignende overdækket konstruktion). Hvis terrasser er åbne og ikke afgrænsede, vil de ofte omtales som udeplads/udeområde. Når der tale om tagterrasser, er der ofte en trappe, indvendig eller udendørs, der fører op til den. 

På landet (agriturismo)

Hvis du vælger at bo på landet, f.eks. en agriturismo, hvor ejerne stadig bor og har deres aktivitet på gården, skal du overveje de gener, som landbrugsproduktion kan medføre. Bor du på landet, har du som oftest hund, og sådan en gør fra tid til anden. Der kan også være husdyr som lugter, og som tiltrækker fluer, skønt de i reglen holdes langt fra udlejningsboligerne. En lille ting til. Hvis du vælger et sted på landet, kan du tit være ude for, at den sidste del af vejen til huset er i dårlig stand og ikke asfalteret. Dette kræver, at du sætter hastigheden ned og ikke er kørende i en sportsvogn med lav frihøjde. Du skal i øvrigt være opmærksom på, at der også i Italien er mørkt på landet om natten. De små veje, der fører til gårdene er sjældent oplyste, så vi tilråder forsigtig kørsel. Undgå at fortabe dig i mørket, ved at ankomme til gården inden for den på opholdsbeviset anførte check-in tid.

Vi anbefaler alle, at tage et mere detaljeret kort over Italien med på turen, eller en GPS, da vores kort er lokale, og en evt. kørselsvejledning iblandt ikke er så detaljeret, som du nogle gange kan have brug for.

Rejsebetingelser

Her finder du In-Italias rejsebetingelser. Vi anbefaler dig at læse vores rejsebetingelser grundigt igennem før du bestiller din rejse.

Rejsedokumenter

Ved bestilling af en rejse hos In-Italia modtager du efter bestilling en række rejsedokumenter på mail. Hvilke dokumenter du modtager afhænger af, om du kun har bestilt ophold eller en pakkerejse.

Rejsedokumenter ved bestilling af kun ophold:

Rejsedokumenter ved bestilling af pakkerejse:

Rejseformer

Hos In-Italia kan du vælge mellem 3 rejseformer:

  • Kun ophold
  • Ophold + fly
  • Ophold + fly + billeje

Læs mere om rejseformer hos In-Italia her.

Rejsegaranti

Bestiller du en pakkerejse dvs. en rejse med ophold + fly eller ophold + fly + billeje er du omfattet af den almindelige rejsegaranti. In-Italia er registreret som rejseudbyder i Rejsegarantifonden med nr. 2786. In-Italia er en del af SignaTours Rejser. Læs mere om rejsegaranti og Rejsegarantifonden her, hvor du også kan søge på vores registreringsnummer. 

Reklamationer

Skulle der mod forventning ske fejl eller mangler under din rejse, bedes du straks kontakte os på telefon inden for åbningstiden, eller pr. mail. Her finder du vores kontaktoplysninger, som også står anført på dine rejsedokumenter, som du skal medbringe på rejsen.

Rejseleder

Der er ikke rejseledere eller guider på destinationen, når du rejser med In-Italia.

Restbetaling

Restbetalingen på din rejse skal foretages senest 40 dage inden afrejse. Du kan betale din rejse via bankoverførsel eller med betalingskort. Alle betalingsoplysninger fremgår af dine rejsedokumenter.

Salgsbetingelser

Læs In-Italias salgsbetingelser - klik her.

Strande i Italien

De fleste strande i Italien er betalingsstrande, hvor det er obligatorisk at leje liggestol og/eller parasol. Mange steder findes der også offentlige strande, men disse er ofte små, og til tider overfyldte.

Støjgener

Det er sjældent, at gæsterne påtaler støj under en ferie med In-Italia, men det er svært at helgardere sig, selvom vi i størst mulige omfang forsøger at beskrive i hotelteksten, hvis der er noget, du skal være opmærksom på hvad angår støj. Uanset om du bor ved kysten, i baglandet eller i byen, må det forventes, at du i løbet af dagen vil kunne høre forbipasserende trafik, hvis hotellet ligger tæt ved en større eller mindre vej. Det kan også være, at du i højsæsonen og skolernes ferier vil høre mere børnelatter end ellers ved swimmingpoolen, og i ”bryllupssæsonen” kan du være tilskuer til et eller flere bryllupper, der afholdes på dit hotel. Det kan være både storslået og et kulturelt indslag at være vidne til, og hotellerne gør alt, hvad de kan, for at minimere støjgenerne overfor hotellets øvrige gæster. Skulle du mod forventning opleve konstante eller længerevarende støjgener på din ferie, opfordrer vi dig til straks at henvende dig i receptionen eller direkte hos In-Italia.

Sygdom under rejsen

Skulle du være så uheldig at blive så syg under din rejse, at du får brug for lægehjælp i Italien, skal du kontakte de lokale myndigheder. Alarmnummeret er 112. Vi anbefaler altid at du ved bestilling af rejsen har tegnet en sygeafbestillingsforsikring som dækker ved sygdom før afrejse og en rejseforsikring som dækker under selve rejsen. Vi anbefaler dig også at medbringe det blå sygesikringskort på din rejse til Italien. In-Italia samarbejder med Gouda Rejseforsikring.

Sygesikringsbevis

Den fulde dækning på udlandsrejser via dit gule sygesikringsbevis ophørte pr. 1. august 2014 (også inden for EU). Vi anbefaler dig derfor, at du anskaffer dig det blå EU-sygesikringskort via den offentlige sygesikring. Læs mere og bestil det blå EU-sygesikringskort her.

Tilbud og rabatter

Hos In-Italia finder du hele tiden en masse tilbud og rabatter. Der er både rabatter på opholdet og de gængse børnerabatter på flybilletter. Læs mere om tilbud og rabatter her.

Turistskat

I Italien er det ved lov vedtaget, at alle komuner frit kan fastsætte en turistskat, som skal betales direkte til overnatningsstedet af den rejsende ved ankomsten (bemærk, at der mange steder skal betales med kontanter). Læs mere om turistskatter her.

Tillæg og tilvalg

Ved tilvalg til en rejse f.eks. opgradering af værelse, ændring af lejebil, navneændringer m.m. vil der blive pålagt servicegebyr på mindst DKK 250,-

Transport til og fra hotel

Vi anbefaler som udgangspunkt altid, at du lejer en bil på din ferie, med mindre du skal på storbyferie. Ønsker du at bestille en transfer, taxa, togbillet, busbillet eller andet, er det noget du selv skal arrangere. Har du brug for hjælp kan du læse mere om lokaltransport i Italien her.

Udflugter og seværdigheder

In-Italia er specialist i rejser til Italien og det betyder også, at du her på hjemmesiden kan finde et stort katalog med seværdigheder og udflugter, som vi anbefaler på alle destinationer. Under hvert hotel vil der være en fane, som linker til de udflugter og seværdigheder, som vi har beskrevet.

Wi-fi

Vi gør opmærksom på, at tilstedeværelsen af Wi-fi ikke nødvendigvis betyder, at du kan komme på internettet overalt. Ofte vil det kun fungere nær receptionen og i de øvrige fælleslokaler (og ikke sjældent også i haven), mens der tit kan være problemer med adgangen på værelserne/i lejlighederne. Dette skyldes som regel kombinationen af et svagt signal og mange tykke mure. Hastigheden vil også ofte være væsentligt lavere end du er vant til hjemmefra. Du må også påregne udfald af signalet i kortere eller længere perioder, bl.a. i forbindelse med tordenvejr.

Ændringer / ombooking

Ønsker du at foretage ændringer i din rejse, som ikke kan foretages online under "Min rejse", bedes du kontakte os skriftligt på info@in-italia.dk Såfremt der ikke er gratis afbestiling pålægges ændringer og ombookinger altid et servicegebyr på mindst DKK 250,- pr. pers.

Åbningstider på rejsemålet

Bemærk, at butikkerne i Italien normalt har åbent fra kl. 09.00 til kl. 12.30 og fra kl. 16.00 til kl. 19.00 - også lørdag (åbningstiderne kan dog variere). På mange sommerdestinationer ved kysten har butikkerne og restauranterne åbent 7 dage om ugen. Der er desuden i reglen en halv ugentlig fridag, der varierer fra by til by og fra butik til butik. Restauranter og butikker har ofte en ugentlig lukkedag, men der er ingen regler for hvilken. Det bedste er at spørge, når du ankommer til stedet. De fleste restauranter har generelt åbent for frokost fra kl. 12.00 til senest kl. 15.00 og derefter for middag fra ca. kl. 19:00 altså lidt senere end i Danmark.